onsdag 4 augusti 2010

Uttagningen (Part 2)

Anna
Jag kom in i stallet och höll upp dörren så Johanna och Yret kunde komma in. Vi gick till privatavdelningen. Jag tog Topys grimma och räckte den till Johanna.
Du kan ställa upp honom i mitt gången nu, sa jag.
Johanna tog grimman och började tränsa av Yret. Jag gick och hämtade Topys rycktlåda. När jag kom tillbaka stod Yret upp bunden med sadeln av tagen och väntade på att han skulle börja ryktas. Jag räckte Johanna lådan. Hon tog den och plockade upp en rotborste och började borsta. Johannas svarta hår var uppsatt i en knut i nacken. Det bruna ögonen stirrade stint på den svarta hästens kropp som var så gott som ren. Jag gick in i Tophats box.

Han gnäggade lågt när jag kom in.
-Hej gubben, sa jag och klappade honom på mulen.
Jag hörde snabba steg komma gående igenom stallgången och ett fnitter av flera tjejer som kom gående. Veronica och hennes vänner hade kommit. Veronica hade gjort så Topy hade sparkat åt henne för att hon var sur över att hon förlorat en hopptävling på ridskolan för ett tag sen. Hon hade inte fått något värre straff än att hon fick putsa alla ridskoleponnys sadlar. Egentligen skulle hon bli banlyst från ridskolan men hon har ju sin häst, Afrodite, att ta hand om. Jag visste att dom skulle svänga snart men stegen fortsatte fram till Topys box. Helt plötsligt stod Veronica där i sin prydliga tävlingskavaj.
-Hej, Anna, sa hon med en spydig röst.
-öej, Veronica, svarade jag giftigt.
-Så du ska också försöka kvala in till lagen?
-Ja, och det värkar som om du också ska det, eller?
-Just, precis,
-Vad vill du?
-Vilken gren saka du satsa på?
-Hoppning och terräng, vad vill du?
-Som jag trodde, själv ska jag satsa på bara hoppning i år,
-Vad vill du?
-Bra, då ses vi ute på banan,
Sen försvann hon. Jag stönade och lutade mig mot Topy. Jag tvinnade fingrarna i hans man. Veronica hade något fuffens för sig.
- Anna?! Ropade en röst jag kände igen. Jag tittade upp och ut i stallgången. Där kom Sandra gående. Hennes blonda hår var uppsatt i en hästsvans och hennes kavaj satt lite på sne.
- Hej, Sandra, hur mår du? Frågade jag
- Hej Anna och Johanna, jag mår bra, vilka grenar ska ni satsa på? Svarade Sandra lika glatt som vanligt.
- Hoppning och terräng, Svarade jag och lugnade Topy som började bli orolig för han stod bunden i boxen.
- Dressyr och terräng, själv? Svarade Johanna stelt medan hon böjde ställde sig på huk för att olja Yrets hovar
- Dressyr bara i år, Rikard har inte känts så bra i år, sa Sandra lite olyckligt.
- Ska du inte ryckta honom då? Dressyren börjar om en halv timme, sa jag medan jag gav klockan en snabb titt. Ett dämpat pip kom från Johanna innan hon sprang i väg till ridskolans sadelkammare för att putsa sina ridstövlar, an tog jag.
- Nej det behöver jag inte, svarade Sandra, du vet den där tjejen som alltid är inne och ger Rikard godis? Hon gör det,
- Men varför får hon det? Frågade jag fundersamt. Sandra var inte den i första taget som lämnade i från sig sin älskade Rikard.
- Hon har bett om att vara medryttare på honom och jag sa okej men på ett villkor, svarade Sandra klurigt och gav mig ett av sina luriga sneda leenden.
- Jaha, vilket då? Frågade jag och kliade Topy i pannan så han skulle somna och stå still.
- Att inte ge honom godis för ofta, svarade Sandra glatt och sprack ut i sitt kluckande skratt.
Jag började skratta med. Sen började vi prata om Veronica som hade kommit och pratat med mig utan att försöka spy.
- Det är något lurt med det hela, sa Sandra misstänksamt.
- Mm, verkligen, svarade jag och flätade den sovande Topys man.
Sandra tog tag i min arm och drog upp kavajärmen för att kunna se klockan.
- Ne, nu måste jag gå och se hur det går för Berta, sa hon och gick sin väg till Rikards box.
Jag fortsatte med min flätning av manen medan jag funderade vad Veronica skulle hitta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar