söndag 18 juli 2010

Uttagningen (Part 1)

Johanna
Jag skrittade in på stallplanen. Det var fult med hästtransporter och hästar med sina ryttare där. Yret frustade och nickade på huvudet. Jag klappade honom på den svartbänkade halsen. Jag hade borstat den i två och en halv timme igår. Sedan hade han fått gått med täcke hela natten fast han stod inne.
Så ja, gubben, vi ska snart gå in, sa jag lugnande.
Jag tittade mig omkring för att få syn på Anna blad alla människor. Jag kollade på mitt armbandsur som jag satt på mig morse. Jo, klockan var halv tio. Vi hade sagt att vi skulle mötas nu. Jag tittade igen mot stallbyggnadens röda väggar. Det stora skylten som det stod ”Välkommen till Broby stallet” på. Nu började jag bli orolig för Anna. Tänk om hon ramlat och brutit benet i en trappa. Då skulle jag vara ensam på den första tävling jag någonsin varit på! Men så fick jag syn på en hand som vinkade. En ganska lång tjej med sitt bruna lockiga hår i två flätor kom springande emot mig. Hon hade en svart tävlingskavaj och vita ridbyxor på sig. Det svarta ridstövlarna var lite dammiga. När Anna kom fram till mig lyste hennes blå ögon glatt. Men det syntes i dom att hon var lite nervös.
- Hej, Johanna! Hur mår du? Sa Anna och sträckte sig upp mot mig för att ge mig en kram.
- Jag mår jättebra, lite nervös bara, svarade jag och böjde mig ner för att krama tillbaka.
Det sprakade till i högtalarna. Jag satte mig upp i sadeln och vände mig mot högtalaren. Allt blev tyst. Malins röst ekade ut över gårdsplanen.
- Hej och välkomna till Broby stallets uttagning av nya ryttare till våra lag vi har här på ridskolan, jag hoppas att din dröm går i uppfyllelse här i dag och om det inte gör det får vi säga lycka till nästa gång det blir en uttagning,
Det hördes lite prassel av papper innan Malin fortsatte.
- I dag är det en uttagning till lagen i hoppning, dressyr och terräng. Ni kommer att bedömas i de olika grenarna. De fyra bästa kommer att få gå med i laget för respektive gren och den bästa av dom fyra kommer även att gå med i distanslaget där det redan är en person med. Hon kommer i från westenlagen och heter Tina Larsson!
Alla applåderade.
- Domarna är dom före detta lag medlemmarna och Malin, alltså jag. Ja, vi har lite tider att passa, om en timme, alltså klockan elva, börjar uttagningen till dressyrlaget,
Jag kände en ilning gå igenom kroppen. Det var då det gällde. Min första tävling.
- Sen halv tolv är det lunch och efter lunch, klockan tolv, är det uttagning till hopplaget och klockan ett kommer det att vara uttagning till terränglaget och sen får alla uttagna göra seger galoppen ute i paddocken. Varje gren kommer att gå till så här:
Den första halvtimmen kommer ryttaren att rida sin egen häst och efter det kommer dom att få en ren putsad ridskoleponny att rida samma bana eller program därefter kommer vi att säga vem som van. Vi kommer att ge poäng från ett till tio. Men nog babblat av mig jag önskar bara ett stort lycka till till alla deltagare!
Det knastrade till i högtalaren och Malins röst försvnan. Sakta började alla komma i rörelse igen och snart blev gårdsplanen som en myrstack. Anna drog mig i min vita ridbyxor .
- Sitt av, så leder vi in Yret i stallet så du kan ryckta honom lite till innan du ska tävla, sa hon
Jag nickade och satt av och ledde Yret igenom folksamlingen in i stallet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar