fredag 23 april 2010

Mobbad (del 3)

För tre månader sen:
Yret stod och skrapade med framhoven i en rykt spilta på ridskolan.
- Så ja Yret gubben, vi ska snart gå in, sa jag lugnade till honom.
Det var mer än en halvtimme innan lektionen skulle börja. Då kom gänget med blondiner in. Alla gick tätt in till varandra. En hade en rosa fleece på sig och ett par svarta ridbyxor. Hon hade ett rosa ridspö i handen och de svarta ridstövlarna var väl putsade. En annan tjej hade en vit fjällräven jacka på sig och såg inte alls ut att passa in i ett stall. Dom gick fnittrade förbi mig. Yret skriade och började dansa.
- Stå still Yret! sa jag.
Så här kunde det inte fortsätta. Jag gick fort till Malin som stog lite längre bort och sa:
- Kan jag rida Yret i paddocken innan lektionen? frågade jag
- Ja, bara du inte tröttar ut honom, svarade Malin glatt.
Jag nickade och gick tillbaka till Yret samtidigt som jag satte på mig hjälmen. Jag öppnade stall dörren och ledde ut Yret. Han frustade men gick snällt bredvid mig. Jag gick i i paddocken. när jag hade suttit upp så kom jag på att jag inte stängt den. Jag fick syn på blondinerna. Dom kom gående mot paddocken där jag red.
- Hör ni tjejer?! ropade jag till dom.
Dom tittade upp.
- Kan ni stänga paddocken är ni snälla? ropade jag.
Vit jackan gick fram och stängde den.
- Tack, sa jag när jag skrittade förbi henne. Hon gav mig inte ens ett leende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar