onsdag 7 april 2010

Samba och en fiende!!

Hejhej!!
Nu har jag ridit Samba. Det var fett najz!! Hon var jättesnäll och så...

Jag och pappa åkte till Delsbo där Samba står. Vi åkte hem till Sigrid. På gården stod hennes man (typ Gustav eller Sixten eller något) och hälsade på oss och sa att Sigrid var i stallet med Samba. Jag gick ditt men jag hittade inte ingången. Då kom Sigrid och öppnade en annan dörr och ut kom en stor pudel som var vit och började hoppa på mig. Sen gick jag in till Samba. Hon stod i sin box och såg söt ut. Jag fick ryckta henne och sadla och tränsa. Men jag fick bak läxa på benskydden. Vi använder det inte så ofta så Sigrid satte på dom. Sen fick jag rida en lien sträcka i skogen. Då red jag inte utan bara bestämde hur fort vi skulle gå och Samba fick gå vägen (jag hade aldrig ridit där så jag var osäker på vägen). Det som hände där var väll att hon blev lite rädd för en fågel. Sen när vi kom tillbaka så skulle vi rida ner till ridhuset.

Vi hade hyrt ridhuset på ridskolan i Delsbo (www.dkrs.se) och vi skulle rida där. Det är inte långt så jag kunde skritta dit Samba. Hon var lite "tittig" (ett ord som används inom hästspåket när hästen är rädd för lite saker och ting) för hon hade stått still i hagen sedan jul. Men när vi kom ner till ridskolan så var deras lektion inte klar så jag och Samba fick rida på ridbanan en stund. Samba ropade på sin kompis Filip (en nordsvensk travare tror jag) som står på ridskolan och tappade koncentrationen på mig. Men då sa Sigrid att jag skulle rida på henne lite mer. Sigrid sa också att jag och Samba såg bra ut tillsammans! Sen fixade Sigrid så att Marit skulle kolla på mig. Marit är ridskolelärare.

Jag satte av och gick in i ridhuset. Det stod lite koner där. Jag satte upp och sen kom Marit fram och pratade lite med mig. Jag gick ut på fyrkantspåret och Marit gav lite tips på vad jag skulle göra. Sedan hörde jag (i smyg när jag red XP) att Marit tyckte jag var jätteduktig! Jippe!! Sen gick Marit och jag måste rida hem.

Ute på gårdsplanen mötte vi Gitta (En vän till mamma). Hon tyckte jag var vig och att Samba var fin. Jag var så stolt. På vägen hem så mötte vi ett gäng (på tre pers) "coola" grabbar som stegrade på sina cyklar och försökte skrämma Samba. Hon brydde sig inte ett piss. Sen fick jag ta av grejerna och leda in henne i hagen.

Nu ska jag berätta lite om Samba. Hon är en conemara på sisådär 16 år kanske. Hon är flugskimmel (som på bilden men inte så prickig i ansiktet) och är en D-ponny. Hon kan inte hoppa pga en ledsjukdom så om hon tränar hoppning så mår hon jättedåligt. Det är väll det jag vet om henne.

När vi skulle åka hem så såg jag Angelika!!! Jag visste att hon bor i Delsbo men att jag skulle se henne hade jag inte förväntat mig! Angelika är en fiende till mig från ett ridläger.

Dagens låt: Take it off - Ke$ha


Men det var allt.
//Kakan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar